Zoals je hebt kunnen lezen in onze vorige blog zijn we vanaf 1 juli klant van Zonneplan Energie. Nu de eerste maand erop zit, kunnen we de factuur bekijken en zien hoe ons verbruik vs. opwek is geweest qua gemiddelde kWh prijs. Doordat dit een dynamische prijs is, zijn we benieuwd of dit enigszins bij elkaar in de buurt ligt of dat onze opwek zelfs hoger ligt. De komende maanden gaan we jullie iedere maand de factuur en de berekening delen van de daadwerkelijke kosten en gemiddelde prijs per kWh die we betalen. Wij gaan proberen zoveel als kan ons verbruik te sturen naar de goedkopere uren om te zien of we meer en meer voordeel kunnen halen uit dynamische energieprijzen en nemen jullie graag mee in die zoektocht. Met een gezin met twee kleine kinderen hebben we namelijk zeker niet alles te zeggen over wanneer de elektrische kookplaat, wasmachine en droger aanstaan; zeker die laatste twee staan gevoelsmatig 24/7 aan om de kledingkasten gevuld te hebben.
De factuur van Zonneplan Energie
Over naar de factuur van Zonneplan Energie. We hebben in juni en juli ook al een factuur ontvangen, dat was dan voor het voorschot van juli en augustus. Nu met de factuur van augustus krijgen we ook de eerste verrekening met het daadwerkelijke verbruik. Zie hieronder de factuur van Zonneplan Energie. Deze heeft een andere opbouw dan bij concurrenten als Tibber als NextEnergy. Hier hebben we in onze review al veel aandacht aan besteedt, maar nu kunnen we in het echt zien. In het kort: iedere maand betaal je een voorschot voor je verbruikte & opgewekte kWh, wat de maand erop wordt gecorrigeerd. Daarnaast wordt de jaarlijkse energiebelasting evenredig verdeeld over de 12 maanden per jaar, zodat je minder schommelingen hebt in je maandfactuur. Ook zie je op de factuur de opbrengsten van Zonneplan Powerplay staan van onze Zonneplan zonnepanelen.
Wat je ziet dat voor juli we een correctie hebben ontvangen van €6,47 wat we moeten bijbetalen en het voorschot voor september moeten betalen. Doordat we jaarlijks – door het salderen – ongeveer slechts 0-500 kWh gebruiken is onze vaste maandkosten stroom negatief.
Factuurspecificatie ontleed
Op de tweede pagina van de maandfactuur staan alle specificaties. Hier zie je ook een overzicht van het ingeschatte voorschot voor verbruikte kWh en opgewekte kWh versus het daadwerkelijke verbruik en opwek.
In de maand juli hebben we dus 137 kWh verbruikt en 329 kWh opgewekt. Hoewel ons verbruik veel lager is dan verwacht, zijn ook de voorspelde opgewekte kWh veel lager en vooral tegen een gemiddeld lagere prijs wat ervoor zorgt dat we toch €6,47 moeten bijbetalen. De relatief hogere kWh prijs voor ons werkelijke verbruik zit zeer waarschijnlijk is ons nachtelijk gebruik, maar dat hopen we met de live energie meter van Zonneplan in de toekomst te verminderen en op te sporen. Nu er veel zonne-energie is zie je tussen 08:00-18:00 relatief lage prijzen en in de nachten – nu er veel minder wind staat dan in de andere seizoenen – een relatief hogere prijs per kWh.
Juli – 2024 | kWh | Totaal | € / kWh (1) | € / kWh incl. belasting |
---|---|---|---|---|
Verbruikte kWh – verwacht | 263 | €27,54 | €0,105 | €0,237 |
Opgewekte kWh – verwacht | 486 | -€39,12 | €0,081 | €0,213 |
Verbruikt kWh – werkelijk | 137 | €15,82 | €0,115 | €0,247 |
Opgewekte kWh – werkelijk | 329 | -€20,93 | €0,064 | €0,196 |
De komende maanden gaan we ons verbruik en de kosten goed bijhouden, zodat je volledig inzicht krijgt in de echte dynamische energieprijzen die we betalen in de praktijk.
Helaas heeft Zonneplan Energie leveringsproblemen met de live energie P1 meter die ervoor zorgt dat we live ons verbruik kunnen inzien. Zo kunnen we nog niet optimaal sturen op verbruik omdat je het resultaat hier niet van terugziet in de app. Zonneplan Energie heeft ons alle klanten zonder P1 meter €10 tegemoetkoming voor overgemaakt en ons hier per mail goed over geïnformeerd. De live energie meter wordt nu zsm verwacht in augustus #fingerscrossed.
Edit: Op 15 augustus hebben we de Live Energie meter ontvangen dus volgende maand de eerste inzichten!
Volgende maand augustus
Als gezegd hopen we snel de live energie meter van Zonneplan Energie te ontvangen om meer inzicht in ons stroomverbruik te krijgen en opzoek te gaan naar de sluipverbruikers in ons huis om het energieverbruik te laten dalen en vooral ook energieverbruik meer te kunnen sturen naar de goedkopere uren. Er komt eind september een elektrische auto in het huis en we zijn nog in overleg met de gemeente over een eigen laadpaal – want kabel moet over gemeentegrond – maar dat zou het sturen van verbruik nog interessanter maken.